måndag, september 24

You Are Such A Fruit

Päron, banan, äpple...Nej, det är inte fruktsallad vi ska prata om nu, utan kroppstyper. Det finns en uppsjö av information om hur man ska klä sig för sin kroppstyp och så vidare, men väldigt lite information om hur man kan lära sig uppskatta den kroppstyp man faktiskt har.

Det finns en hel del olika kroppstyper hos kvinnor, men jag tänker gå igenom de fyra baskategorierna. Är du osäker på vilken kroppstyp du är? Följa tabellen nedan som Trinny och Susanah gjort (ni vet dom som stylar alla kroppstyper på TV).


Din kroppstyp är väldigt förutbestämd när du föds. Du kan träna och äta hur rätt du vill, att ändra kroppstyp är nästan omöjligt. Det jag dock kan säga är att ALLA kroppstyper har sin fördelar. Det du dock kan påverka är muskelmassa och i vilken form din kropp är i.

Här har vi bastyperna:




Banan: En rak kropp. Höfter och byst är ungefär i samma storlek/mått. Inte väldigt väldefinierad midja. Kändis: Gwyneth Paltrow.


Äpple: Denna kroppen är större på överdelen och har oftast en tunnare nederdel. Större byst/mage, men smalare ben och höfter. Övervikt syns oftast runt magen. Kändis: Jessica Simpson.

Päron: Smal midja och mindre byst. Större runt lår, höft och rumpa. Övervikt syns oftast runt höftpartiet. Kändis: Jennifer Lopez och Beyonce.

Timglas: Byst och höft är oftast i samma storlek. Väldefinierad midja. Övervikt sätter sig på byst/höft. Kändis: Salma Hayek.

Jag är ett päron, men med en hint av timglas. Min midja är egentligen för lång för att vara timglas, men min byst är snäppet större än för ett päron. Dessutom kan min axlar vara aningens för breda för ett solklart päron.

Varför man vill identifiera sin egna kroppstyp? 

Dels för att det är mycket enklare att klä sig, man lär sig urskilja redan på galgen om det är ett plagg som bör finnas i ens garderob. Men FRAMFÖRALLT för att man ska lära sig älska, förstå och uppskatta sin kropp oavsett kroppstyp.
Som jag sa tidigare. Alla kroppstyper har sin fördelar och inget är fult oavsett vad som finns i modemagasinen. Jag kan inte vara en banan-flicka från modesidorna, för jag är en päron-flicka. Det jag dock kan vara är ett sådant fint päron jag bara kan. Att sukta efter en annan kroppstyp än din egna är bara dumt. Var istället stolt över din egna kroppstyp och gör det bästa av den.

Hur mycket jag än tränar kommer jag aldrig få långa smala ben, men vad jag däremot har lätt att få är en smal midja. Det är min fördel. Därför väljer jag ofta att markera min midja och dra fokus emot den. Skärp är ett pärons bästa vän, men det är också en banans vän för att ge en mer kvinnlig figur. Ja, ni förstår kanske åt vilket håll jag är på väg.

Fokusera på det positiva istället för att sukta efter något (någon) ni aldrig kan bli.

Gillar du inte din kroppstyp?

För liten, för stor, för tjock, för smal...

...synd för dig! Acceptera och älska det du har. Ditt liv kommer att bli jävligt tråkigt annars.

Nu till gårdagen. Igår tog jag och T en ordentlig runda i skogen. Vi har lite smått tänkt att köra en skogsrunda en gång i veckan, för det är verkligen en helt annan typ av träning än att springa på asfalt.

Vi tog en runda i Vrinnevi-skogen är i Norrköping. Det var tungt som attans, men så himla skönt efteråt. T studsa som en energikanin och jag följde flåsandes efter. Snubbla och drutta (nästan) också, så har lite ont i foten idag.

För att T varit så himla duktig bakade jag en "Darth Vader"-kaka åt honom. Vi fick världens finaste form av P+L att göra kakor med lite "dark force" i.

Kaka till T.

Själv tog jag en smoothie.


Enda nackdelen med att springa i skogen. Man blir väldigt smutsig och lerig.

Vår fina nya bil =(

Casall Compression Tightsen i lite bättre ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar