torsdag, mars 29

Dyra Kläder = En Bättre Värld?

När jag bodde i Umeå fascinerades jag ständigt av alla människor som klädde sig i billiga kläder, inte åt kött och var alternativa. Dom kändes alltid lite bättre än en själv.

På senare tid har jag dock lärt mig att vegetarianer inte har patent på att göra goda gärningar och att dom billiga kläderna dom köpte på H&M's rea troligtvis sytts av ett barn och färgats med färger som fräter sönder vår värld.

Dom kan peka på mina skinnskor och säga att jag är dittan och dattan, men att köpa billiga kläder gör fanken lika stor skada, om inte mer.

Billiga kläder är, och förblir, ett stort miljöhot. När du köper en tröja för 149 kronor, kanske du ska fundera både en och två gånger på varför du kan köpa den för ENBART 149 kronor.

Fråga dig dessa frågor.

Är det kanske så att personen som sydde din tröja fick lite eller ingen lön? Färgades kanske tröjan av extremt billiga och extremt farliga färger som förstör vatten, jord och vegetation? Kan kvinnan eller mannen som färgade din tröja troligtvis ha förstört hela sin kropp av dessa farliga kemikalier? Kan hela byar förstörts av att färgen rinner längs gatan och sipprar ner i marken där barnen leker och djuren betar?
Kan arbetarna blivit inlåsta i fabriken där dom jobbar under sitt arbetspass?
Är alla arbetare vuxna?
Bryr dom sig om miljörestriktioner för fem öre?

Jag kan fortsätta med listan hur länge som helst, men för att göra en lång historia kort vill jag bara påpeka detta angående mina dyra klädköp.

Jag vet att mina sömmerskor får lön och kan försörja sin familj. Jag vet att mina kläder är tillverkade i Europa efter dom regler som gäller här. Jag vet att inte farlig färg använts vid färgning av tyget. Mina kläder har inte förorenat dricksvatten eller jord.

Jag vet också att mina designade kläder är original och inte kopior. Många, om inte alla, lågpriskedjor snor rakt av designen av hårt arbetande kreativa designers. Det kan vara fröken Lisa som sålde en av sina T-shirts för fem år sedan eller väletablerade stora designers som säljer för sjusiffrigt. Det är fanken inte okej.
Dom inkasserar pengar på andras idéer och världens förfall och vi tycker det är skitbra för då kan vi köpa tre toppar för 250 kronor.  

Visst, jag hade kunnat äta mindre kött, det köper jag. Men tro aldrig på något sätt att min skinnsko är sämre än dina plast- eller tygsko, för då är du den dumme. Din tygsko kan ha dödat om så 17 kossor. You silly silly silly cow!

Nu sova...





I do dress fancy...
...and I like it.
Måste bara visa pizzan jag åt idag. Birkastadens Pizzera gör pizza storlek gigantossosooso och dom smakar som en blandning av awesome och perfect i din mun. Att pizzan hänger över bordskanten är liksom bara en bonus.
...sayonara.

Psst! Tycker du att jag låter dryg och rik kan jag bara säga att jag är varken eller. Dock gillar jag kvalitet och gör min research. Visst köper jag också skadliga saker och är verkligen inte guds bästa barn, men jag låtsas inte heller vara något jag inte är.
Fröken pretto-deluxe tror hon har svaren på allt och är helt ovillig att ta emot information som slår hål på hennes envisa myt om vad som är rätt och fel. Sånt gör mig less som fanken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar