lördag, mars 31

Coffee-Shop!

Det är väll kanske inte en så stor hemlighet att jag älskar kaffe. Förutom vatten, som jag behöver för att överleva, kommer kaffe på en het andra plats. Så när en kaffo-man som jag får kliva in i kaffets Mecka, blir jag aningen salig.

Min syster och hennes man äger en Nespresso-maskin, det är en sån där kaffemaskin som får "Bäst i test" i alla tidningar och på forum (ja, vi kaffomaner har forum). Nu ska jag berätta varför kaffet från denna lilla maskin är så gott.

Dels är maskinen lite och smidig, och extremt enkel att använda, och dessutom är den ganska fin att titta på. Det finns givetvis en hel del designs på maskinen, men jag utgår nu ifrån den jag själv provat och kommer att visa bilder på.

Smaken på kaffet varierar givetvis på vad du köper för kapslar, men i sin helhet är smaken extremt bra och god. Här tillkommer också det faktum att det finns en gigantisk mängd av kaffe att tillgå. Det finns rostningar och smaker för alla tycken.

Den enda nackdelen, och kanske också fördelen, är att endast en enda butik säljer dessa kapslar. Givetvis kommer du också åt butiken online för att beställa, men vill du besöka butiken måste du ta dig till Stockholm.

Butiken å andra sidan är en historia för sig. När du kommer in hälsas du välkommen av en kvinna eller man i kostym, som ger dig en nummerlapp. Du får helt enkelt "The Royal Treatment".

Väl i butiken, väntandes på din tur att köpa kapslar, får du ta dig en kopp kaffe i deras kaffebar, helt gratis. Meningen är att du ska kunna prova kaffet du funderar på att köpa. Det anser jag vara ett mycket bra sätt att rå om sina kunder på, ge lite få mycket tillbaka.

Sortimentet är verkligen utöver det vanliga, det finns ett tjugotal olika rostar och smaker att välja på, och personalen hjälper dig att hitta vad som är just rätt för dig. Dessutom verkar det finnas några "limited edition"-smaker lite då och då, vilket alltid är ett plus. När jag var där var denna smaken ett kaffe kryddat med svarta vinbär.

Kaffet kostar mellan 30-50 kronor, för några kapslar (jag tror det var 8), så det kan absolut bli kostsamt i längden. Maskinen jag provat kostar 1599 kronor. Så det är ingen billig historia, men helt klart värt varje öre om du är kräsen med ditt kaffe.




Små lampor runt om maskinen guidar dig när du ska göra kaffe i mörkret. 
Kapslarna kommer i färg beroende på smak och rostning.
Butiken, mycket trendig och färgglad.
Till höger skymtar du kaffebaren för provning av olika kaffesorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar