måndag, juli 11

Fascism och Kamikazefåglar!

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag varit slö på min blogg. Jag jobbar för mycket, sover för lite och finner att tiden vid min dator just nu är begränsad.

Det finns dock två saker som jag bara måste få utlopp för och jag börjar med den lite mildare.

Varje morgon när jag cyklar till jobbet är jag nästan först ut på banan. Det finns djur lite varstans, sådana som normalt sett håller sig gömda.
Dock finns det också kamikazefåglar som jag kallar dem. Dom står längs gångstigen jag cyklar på och väljer alltid att flyga emot mig och min cykel, istället för ifrån mig. Inte ut mot skogen, utan in mot mina cykeldäck. Varför?

Jag har inga bromsar och det är bara en tidsfråga innan jag eller randomfågeln får sig en riktigt kyss av asfalten.
Det slår aldrig aldrig fel och jag har verkligen efter fyra år börjat fundera varför dom gör på detta viset. Mycket skumt beteende.

Min andra sak är LFV, eller Swedavia som dom nu heter och vilka sjuka avtal dom besitter. Hur det ens är möjligt i ett I-land som Sverige kommer jag aldrig att förstå.

När du skickar din väska med ett flygbolag, tar Swedavia hand om i stort sett all hantering av denna. När den sen kommer fram trasig går du och skäller på ditt flygbolag, som i sin tur cashar ut för en reparation eller ger dig en ny väska. Dom står dessutom för all utkörning vid försenat bagage och all sökning efter din väska, nationellt eller internationell.

Fast egentligen har inte flygbolaget något att säga till om när det kommer till hanteringen av din väska. Dom tar dina klagomål, betalar och står för allt, men i 99% av fallen har dom inget med avsaknad av väska eller trasig väska att göra.

Swedavia behöver aldrig stå för något, trots att flygbolagen rent praktiskt sett är deras kunder. Dom slänger inte upp en krona om dom så tar alla väskor på en flight, bygger en vacker Bonfire och ställer sig och grillar korv.
Det är så det fungerar.

Flygbolagen betalar för all hantering, men Swedavia behöver faktiskt inte ta något ansvar alls, och det gör dom inte heller.

Summan av reparationen av barnvagnar, nya väskor, utkörningar osv för alla flygbolag i Sverige, har väldigt många nollor.

Swedavia sitter på helt insane sjuka avtal, som inget normalt företag någonsin hade kunnat överleva på. Vi säljer er denna tjänst, men ni får stå för allt vi gör fel, vi tar inget ansvar.

Och det är bara att gilla läget, för Swedavia är och förblir synonymt med flygplatser. Vill du ha ett flygbolag får du spela efter deras pipa, eller inte alls.

Nu har jag svurit klart och övergår till mitt egna kärleksfulla själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar