torsdag, juni 23

I can't get no sleep...

Jag kan inte sova....jag blir så LESS! Jag hade utan problem kunnat springa ett maraton, jag har energi som en jädra duracell-kanin just nu.

Idag när jag sprang från jobbet, kändes det som att jag kunde fortsätta forever, förutom att mina jädra ben stelnar.

Och vad gör man vad man inte kan sova? Jo, man lyssnar på kanske världens vackraste och mest kraftfulla röst live.

Jag gråter, hade jag haft hennes röst hade jag aldrig slutat sjunga. Plattan 24/7 som pianotanten.



Eller det här klippet, där programledaren inte själv kan fatta att det är live (när låten är slut).

KLICKA HÄR!

Orka vägra låta mig bädda in klippet. Share the f**ing talent!

Hur skatan i gatan kan man låta bättre live än inspelat? Är det nu man ska konstatera följande:
Människan: 1
VS
Maskinen: 3 → 3 → 64 → 2 < G < 3 → 3 → 65 → 2.

G = Grahams nummer (som i sin tur är Maskinernas poäng emot människan). Börja räkna, slutar talet på …262464195387 har du räknat rätt. Tänk också på att numret är större än en Googolplex, alltså 10 upphöjt i tio som i sin tur är upphöjt i 100.

För att sätta det i perspektiv:
Titta på din hand, den består av kanske miljarder partiklar.
Sen ställer du dig på ett litet berg och tittar på allt nedanför/runt omkring dig och tänker på hur många tiny tiny tiny partiklar allt det består av. Får du upp ett nummer i huvudet eller börjar det ryka lite nu?
Sen tänker du på vår planet Jorden och på hur många partiklar den består av, nu blir det väldigt svårt att komma fram med ett nummer.
Sist, men verkligen inte minst tänker du på universum och sen på att det inte finns nog med partiklar i universum för att räkna ihop till Grahams nummer.

Pilarna där uppe är dessutom inga vanliga pilar, dom kallas för Conways pilar och står för något helt annat än en vanlig pil. Vad det är får ni leta reda på, jag har inte sovit, lita inte på min beskrivning.
Dock representerar dom rader av siffror och pilar som blir så stora nummer att man inte kan skriva dem (man kan nästan tro att matematiker är smarta människor som kommer på sånt här).
Bla bla bla en rad innehåller ett större nummer än antalet partiklar i universum...och Grahams nummer innehåller 64 stycken sådana. Alltså: mer än antalet partiklar i universum x 64 blir Grahams nummer.

Rätt och slätt, Grahams nummer får Googolplex att se ut som en sjuårings veckopeng.

Fan, jag tror jag blir smart av att inte sova! Fast jag måste luska mer i stora tal, det är inte så tråkigt som det verkar. Det sätter verkligen ordet oändlighet i perspektiv. Fast å andra sidan så kickar "oändlighet" dessa stora nummers rumpa big time! Mot oändlighet kan dom ju typ vara noll.

..okej nu börjar det bli läskigt. Fick en sån "Shit det är så här det börjar när man går från seminormal till en sån folk aktar sig ifrån på bussen".


Psst!
En timma senare utan sömn, insåg jag att det kommit ett ännu större tal än Grahams number, nämligen TREE(3).

Mohahaha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar