fredag, mars 11

Naken, blästrad och skitsur!

Precis som i livet kan min blogg gå från mode till krig, skönhet till mord och lycka till absolut bäcksvart.

Det finns inget svart eller vitt, det finns bara mina tankar och tycken. Bara för att jag skriver om jeans ena dagen, betyder det inte att jag inte kan skriva om hemska öden andra dagen. Så är jag, så är mitt liv och så ser världen ut.

Min vän Samuel är en klassisk "Foliehatt"-kille. Han pumpar sig full med information om korruption, krig, orättvisa, världsundergång och naturfenomen, för att nämna lite. Sen är han skitarg och förbryllad över hur världen ser ut.

Han är helt hundra på att världen är på väg ner sin grav, eller i alla fall mänskligheten, och visst ser det ut som att chanserna blir större och större för var dag som går.

Idag fick vi veta att naturens krafter slagit till igen, en tsunami slog till emot Japan och förde med sig död och förstörelse. Här sitter man i sitt lilla rum i Umeå och känner att världen sakta sakta dör, men man har inget makt att göra något åt saken. Man är en passiv jädra bisittare.

Precis så kände Samuel och nu ska han åka ner till Indien och arbeta för dem fattiga där i sex månader, gratis. Vilket är något jag beundrar extremt mycket.

Jag såg en dokumentär idag som fick mig till tårar. En av de vackraste kvinnorna jag sett, Angelina Duah Fares, försöker förverkliga sin dröm om att bli skönhetsdrottning. Hon tillhörde en minoritet som heter Druser, dom är araber men tillhör varken Islamister eller Muslimer.
Hon ställer upp i en mindre skönhetstävling och där går det så bra att hon blir tillfrågad att deltaga i den stora Israeliska tävlingen, som i sin tur leder till Miss Universum-tävlingen.

Hon vill så gärna ta sig till USA och där försöka leva ett mer normalt liv, med normalt menar jag ha chansen att förverkliga sin drömmar. Problematiken ligger i att deltar hon i den mindre tävlingen, och vinner, får hon inte deltaga i den israeliska. Så hon tvingas välja. Dock har den israeliska tävlingen baddräktsmomentet, vilket inte är okej för hennes hemstad.

Angelina vågar ta steget och åker till Tel Aviv för att delta i den förberedande resan med övriga deltagare till Thailand. Det visar sig sedan att att avgiften för tävlingen var större än dom trott, och pappan begår ett rån, med en leksakspistol, för att kunna betala avgiften. Allt detta händer medan Angelina är på resan.

När hon kommer hem börjar stormen. Hennes familj blir hotad och pappan hamnar i fängelse för rånet. Dock stöttar hennes familj henne och vägrar stå tysta och titta på, eller ens övertala henne att avstå från tävlingen. Föräldrarna ofantliga kärlek till sin dotter är bland det finaste jag sett och Angelinas personlighet och styrka är avundsvärd.

När Angelina träffar sin far i fängelse är bland det starkaste jag sett någonsin. Han är så ömsint och visar en så sårbar sida till sin dotter.

Angelina står på sig och fortsätter trotsa både mordhot och hatkampanjer emot henne och hennes familj. När sedan fem män grips, varav två av hennes egna farbröder, för att dom planerat att mörda Angelini börjar det bli nästan omöjligt för henne att fortsätta.

Till slut tar Shejken Muafa Taif kontakt med Angelinas mamma och bestämmer att nu får det vara nog. Angelinas mamma förstår att dom inte längre kan fortsätta och gör allt för att få hem sin dotter. För mycket är på spelplanen nu och mamman inser att det inte går längre.

Vi får se Angelina och mamman på mötet med Shejken. Jag mådde rent ut sagt illa. När dom kommer dit är byggnaden full med män, som sitter på rad framför Angelina och hennes mamma.
Dom berättar för henne att skönhet förgås men familjen har hon alltid, och det gäller att prioritera vad hon tycker är viktigast. Dom säger också att skönhet är bara en tillfällig njutning, inget annat.
Angelina sitter helt tyst, hennes vackra ansikte visar knappt känslor längre.

Med sig på resan har hon haft en äldre man som stöttat henne och hjälpt henne med allt det praktiska. Sminkat henne, fixat kläder och kört henne dit hon behöver komma. Dom har utvecklat en vacker vänskap.
I slutet ser vi honom sittandes i bilen, han gråter. Han berättar om hur speciell hon är och vilken otrolig personlighet hon har. Han är rädd. Rädd för att hon ska göra sig själv illa. Rädd att hon inte orkar längre.

Slutbilderna på Angelina är så himla talande.

Ni måste verkligen se den, så otroligt välgjord och gripande dokumentär om hur det är att vara kvinna och leva efter regler hon själv inte tror på. Sättet att få henne att göra det är våld och hot. Den heter "Mellanösterns Skönhetsdrottning" och kommer sändas i SVT 2 den 13/3. Missa den inte!

Angelina Duah Fares.

Till sist, och också minst, vill jag slänga in två bilder på dom sötaste bikinis att glänsa i sommaren 2011. Sist jag hade bikini på mig var nog 2003-2004, men någon gång ska man väll våga ta steget igen.

Från "Marc by Marc Jacobs" cirka 740 pix.



Från D&G mot en penning på cirka 1200 kronor.

Kan vi få lite sommar nu tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar